Hoe bereid ik mijn interventiegesprek voor?
Niet alle interventie gesprekken kun je voorbereiden, omdat ze onverwacht kunnen zijn. Bijvoorbeeld, er is iets gebeurt in de klas en de docent of mentor/(zorg)coach wil dit met jou bespreken.
Kun je het wel voorbereiden, omdat de mentor/(zorg)coach een afspraak met je heeft gemaakt op een later tijdstip dan kunnen de volgende vragen eens doornemen ter voorbereiding van dit gesprek.
- Bedenk eens op de lijn van 1 (niet van belang) tot en met 10 (van groot belang) hoe belangrijk het gesprek voor je is.
- Wat is het doel van het gesprek?
- Of, wat moet de opbrengst zijn van het gesprek?
- Als er iets opgelost moet worden, heb je zelf al nagedacht over oplossingen.
- Zorg dat het een ontspannen gesprek wordt, een rustige ademhaling is hierbij van belang. Je kunt dan helder blijven nadenken.
- Als dit gesprek gevoerd wordt, omdat niet alles naar wens verloopt, moet je eens nagaan wat wel goed gaat. Hoe heb je dat bereikt, of welke vaardigheid heb je gebruikt om zover te komen? Kun je die actie of vaardigheid ook gebruiken bij de onderdelen die niet zo goed verlopen?
- De volgende rare vragen kunnen je veel inzicht geven. Lees ze eens door en bedenk eens wat de antwoorden kunnen zijn.
Jij gaat vanavond gewoon naar bed als altijd, maar ’s-nachts doet zich een wonder voor: alles is ineens zoals jij het zou willen hebben. Als je morgenochtend wakker wordt, dan weet je niet dat dit gebeurd is.
- Wat merk je dan als eerste op?
- Wat doe je anders? Wie ziet het nog meer?
- Wat zien anderen? Wat gebeurt er dan?
Kleine signalen van het wonder:
- Is dit eerder gebeurd?
- Een beetje misschien?
- Een enkel keertje?
Stel dat je morgen echt een goede dag hebt,
- Wat is dan het eerste teken dat jou vertelt dat dit een goede dag is?
- En het volgende?
- Wat is er anders aan jou?
Misschien heb je door deze vragen nieuwe gedachten gekregen, deel je gedachten met je mentor/(zorg)coach of met degene waarmee je het gesprek voert. Bij ieder gesprek die je voert is het van belang dat je het gesprek afsluit met een samenvatting, vaak doet de mentor/(zorg)coach dit, maar mocht hij/zij dit vergeten, dan is het van belang om hier zelf bij stil te staan:
- Wat heeft dit gesprek opgeleverd?
- Wat ga je n.a.v. dit gesprek doen?
- Wanneer ga je dat doen, stel een deadline?
- Was dit gesprek voldoende of wil je een vervolgafspraak maken?
- Stel dat je je aanpak op school wilt aanpassen, heb je daarbij hulp nodig, zo ja van wie?
- Hoe ga je zien, dat je nieuwe aanpak helpt?
- Zorg dat al je vragen gesteld zijn.
- Bedank voor dit gesprek.
Een goede eindconclusie kan zijn:
Stop met wat niet werkt en doe meer van wat wel werkt.
In gesprek met
Heb je na een interventiegesprek nog vragen, ga daarover in gesprek met iemand die je vertrouwt. In dit gesprek kun je ook bespreken of extra ondersteuning van belang is.
Stel je vraag
via WhatsApp
Via WhatsApp kom je gemakkelijk in contact met een medewerker van het Expertisecentrum.